1 resultaat gevonden met een lege zoekopdracht
- Black friday
Impulsaankopen voor snelle bevrediging Black friday mag dan wel op 29 november liggen. Het is een uiterst interessant onderwerp dat me de laatste weken aan het denken heeft gezet over hoe het gesteld is met de drang naar snelle bevrediging. Het wordt in Amerika gezien als de eerste dag van het Kerstmis shopping seizoen en is in Amerika de drukste shopping dag van het hele jaar. Feiten om over na te denken. Sommige fastfoodrestaurants beloven een lunch binnen 90 seconden te serveren, anders hoef je niet te betalen. Het gemiddelde bezoek van de huisarts duurt acht minuten. Politici nemen tegenwoordig 8,2 seconden de tijd om een vraag te beantwoorden, ongeacht de complexiteit van het onderwerp. Een populair onbeperkt - eten - restaurant in Tokio rekent af per minuut - hoe sneller je eet, hoe goedkoper het is. Snelheid en snelle bevrediging zit in de maatschappij en zit meer ingebakken in onze biologie dan we denken. Specificatie Black friday is traditioneel de vierde vrijdag van november, de dag na thanksgiving en komt overgewaaid vanuit Amerika. De term ontstond pas echt rond het jaar 1950 omdat de straten omdat er zoveel mensen te been waren en het letterlijk zwart zag van het volk. Zo ontstond het nadat het politiekorps van Philidelphia deze vergelijking maakte. Het is pas de laatste jaren echt populair geworden in België. Fear of loss Grote ketens springen massaal op de kar. Grote kortingen worden gegeven en steeds vroeger en vroeger. Waardoor we denken dat we gigantisch veel euro’s, de zogenaamde korting laten liggen of kwijt zijn als we niet kopen. Ongeacht of we het nodig hebben of niet. Het zet me aan het denken over het feit dat snelle bevrediging blijkbaar de overhand neemt van wat echt nodig is. Als er iets niet klopt in ons leven of we missen spanning in onze job of in onze relaties dan zoeken we andere manieren om dit te compenseren. Ik noem het consumeren of snelle bevrediging. Maar de ironie wil, zeggen degenen die er een studie van hebben gemaakt, dat we juist verveeld en ontevreden raken wanneer we alles wat we willen hebben ook direct krijgen. Niets kan werkelijke bevrediging schenken omdat je het te gemakkelijk krijgt. Iets in de menselijke psyche heeft er behoefte aan een inspanning te leveren voor de vervulling van onze wensen. Pas dan is er sprake van echte tevredenheid. Consumeren komt voort vanuit een dieper gevoel. Hoe goed luister jij naar jouw gevoel? En is de handeling die je daarop maakt iets dan je werkelijk langdurige bevrediging zal geven of is het iets dat maar van korte duur zal zijn. Sla een slag om je arm door jezelf de volgende vraag te stellen als je iets wil kopen: ‘heb ik dit echt echt nodig? Door je deze vraag te stellen, kan je mogenlijks al wat onnodige euro’s uitsparen. Je ademhaling leert je dichter bij jezelf te komen. Het leert je hoe je je geest tot rust kan krijgen en hoe je lichaam en geest terug in de pas kan leren lopen. Luisteren naar je diepste zelf, levert niet alleen veel mooie dingen op. Het zorgt ook voor dat je leert luisteren naar wat je echt wil op lange termijn. Vergelijk een snelle impulsaankoop waarbij je een kortdurende dopamine shot krijgt met een dubbele espresso. Als een dubbele espresso die je even het gevoel geeft alsof je de wereld aankan maar éénmaal ze is uitgewerkt terug brengt naar hetzelfde uitgeputte energieniveau als voordien. Je kan espresso's blijven drinken maar je rekening zal achteruitgaan van de dure ‘betere’ koffie en je energieniveau zal op het einde van de rit niet verbeterd zijn. Leer luisteren naar je lichaam en ademhaling. Benieuwd? Registreer je dan via volgende link voor de gratis webdinar ‘leer luisteren naar je lichaam’. Of voor de infosessie met waardevolle ademoefeningen op 20 december. https://docs.google.com/forms/d/1cvukgxy0Gl2Y8Kq1Dgsr1kAIGGqQeDo2gwdSNulkJ7Q/edit?pli=1